Rondje Pontje Wijhe Heerde Olst

Type
Fietsen
Afstand
59,3 km
Duur
3:57

De route gaat langs alle mooie “pareltjes” van beide gemeenten en zijn in een handzaam boekje beschreven. De boekjes zijn te koop bij de informatiecentra en de toeristische infopunten. De IJssel vormt het natuurlijke middelpunt en de oversteek wordt gemaakt bij de ponten van Wijhe en Olst.

Startpunt

Start bij het Infocentrum IJssel Den Nul, Rijksstraatweg 109, Den Nul. De route is op te delen in twee routes. Hiervoor steek je de IJssel over met het Kozakkenveer Fortmond-Veessen. Voor de noordelijke route kies je in het begin de knooppunten: 49 - 38 - 51 - 58. (Deze noordelijke route is 35 km). En dan verder met knp 10 Voor de zuidelijke route kies je aan het eind de knooppunten: 58 - 51 - 38 - 49. (De zuidelijke route is 30 km)

  • Infocentrum IJssel Den Nul

    Infocentrum Ijssel

    Het Infocentrum IJssel Den Nul ligt aan de IJssel en aan de rand van natuurreservaat de Duursche Waarden. In het infocentrum is een vaste expositie te bezichtigen over de waterhuishouding, de cultuurgeschiedenis en flora en fauna langs de IJssel. www.infocentrumijssel.nl

  • Duursche Waarden

    Duursche Waarden

    Dit natuurreservaat laat zien hoe het hier vele jaren geleden geweest moet zijn, doordat de natuur hier alle ruimte krijgt om zich te ontwikkelen. De kans is groot dat u onderweg oog in oog komt te staan met de belangrijkste beheerders van dit gebied: de Schotse Hooglanders en IJslandse paarden.

  • Fietsknooppunt 38

  • Uitkijktoren en steenfabriek

    Uitkijktoren Fortmond

    Langs de IJssel liggen verschillende oude baksteenfabrieken. In de 19e eeuw stonden er wel 75 steenovens langs de IJssel. Baksteenfabriek Fortmond ligt in het buurtschap Fortmond (gemeente Olst-Wijhe). Hier werden van 1828 tot 1976 stenen gebakken.

  • Fietsknooppunt 59

  • De watertoren, Olst

    Watertoren Olst

    De watertoren, gebouwd in 1962, is ontworpen door het architectenduo P.J. de Gruyter en C. Poederoyen. Ze diende ter vervanging van de in april 1945 door de Duitsers verwoeste watertoren. De toren had oorspronkelijk een waterreservoir van 900m3 en is 41,55 meter hoog.

    De toren fungeerde ook als klokkentoren voor de nabijgelegen R.K. kerk. De watertoren kreeg daarom een kruisbeeld op het dak. De inscriptie in de watertoren laat de dubbele boodschap zien: "Water zal te voorschyn komen zodat het volk kan drinken". In de toren zijn nu appartementen gevestigd.

  • Dorpskerk Olst

    Dorpskerk Olst

    De Willibrord- of Dorpskerk dateert uit de tweede helft van de 13de eeuw. Het is een éénbeukig gotisch gebouw waarvan het benedenstuk van de toren afkomstig is uit de laat-romaanse periode. De gewelven van het koor hebben nog hun laat-gotische beschildering.

    Een van de klokken in de toren dateert uit 1723 en werd gegoten door de Hoornse klokkengieter Joan Nicolaus Derck. Ingrijpende restauraties vonden plaats in de jaren 1861 en 1955 tot en met 1957. Kerk en toren werden in 1971 rijksmonument.

  • Fietsknooppunt 56

  • Landgoed Hoenlo

    Hoofdgebouw Groot Hoenlo

    Het hoofdgebouw van het historische landgoed Hoenlo, Groot Hoenlo, is gebouwd op een omgracht terrein, recht in de as van de lange oprijlaan. Het landhuis is vermoedelijk in oorsprong 18e-eeuws en ontstaan uit de vergroting van een oudere spieker.

    Terzijde van Groot Hoenlo staat Klein Hoenlo, een huis dat ook wel bekendstaat als het 'weduwehuis'. Groot Hoenlo dankt zijn bekendheid o.a. aan Harry Mulisch, die enige tijd in huis Groot Hoenlo woonde. Hier schreef hij zijn meesterwerk 'De ontdekking van de hemel'.

  • Fietsknooppunt 72

  • Fietsknooppunt 68

  • Fietsknooppunt 77

  • Fietsknooppunt 67

  • Fietsknooppunt 69

  • Fietsknooppunt 60

  • De IJssellinie

    De IJssellinie

    De IJssellinie was een uiterst geheime waterlinie uit de Koude Oorlog, die ons land moest beschermen tegen een mogelijke Russische invasie, Het Rode Gevaar. De linie werd begin jaren '50 aangelegd om een mogelijke Russische opmars een halt toe te roepen of te vertragen.

    Als dit plan uitgevoerd zou worden, werd een 127 kilometer lange en 5 tot 10 kilometer brede strook land tussen Nijmegen en Kampen onder water gezet. Er waren plannen voor evacuatie van de ruim 400.000 bewoners van de IJsselvallei bij wie het niet bekend was dat dit hen mogelijk te wachten stond.

  • Havezate De Haere

    Havezate De Haere

    De Haere wordt voor het eerst genoemd in 1329. Toen was het nog geen havezate, maar een boeren hoeve. De huidige havezate werd gebouwd in 1559. Het huis, met toen nog een U-vorm, is door latere eigenaren flink veranderd. Evenals het landgoed. Sinds 1996 is het eigendom van Stichting IJssellandschap.

    Verscholen in de bossen van het landgoed de Haere in Olst liggen bunkers en kazematten die toebehoren aan één van de omvangrijkste na-oorlogse defensiewerken op Nederlands grondgebied: De IJssellinie. De bunkers zijn gerestaureerd en opnieuw ingericht en te bezichtigen. www.ijssellinie.nl

    Op de benedenverdieping van het kasteel is een prachtige horeca locatie gevestigd. Op openingstijden kunt u genieten van drankjes, gebak en heerlijke lunchgerechten. Vanaf het terras is het genieten van het prachtige uitzicht.

  • Fietsknooppunt 56

  • Bökkers Mölle

    Bökkers Mölle

    Salland heeft een unieke verzameling werkende molens. De lekkerste van alle molen is toch wel de Bökkers Mölle in Olst, waar u onder andere versgebakken brood kunt kopen. De winkel bevindt zich in het oude graanpakhuis van de Bökkers Mölle. www.bokkersmolle.nl.

  • Baken van Overijssel

    Het Baken van Overijssel

    Het baken van Overijssel is een ontwerp van kustenaar Lolke van de Bij, geplaatst in 1991 en is 12,5 meter hoog. De kunstenaar werkt vanuit meetkundige vertrekpunten maar zijn werken hebben toch een speels en open karakter. Het kunstwerk met de staande golvende kolom symboliseert de IJssel.

  • Het Olsterveer

    Het Olsterveer

    Dit veer vaart tussen Olst en Welsum; beide oevers horen bij de gemeente Olst-Wijhe. Het veer bestaat al eeuwen en heeft zich in de loop der jaren ontwikkeld als een belangrijke verbindingsschakel. De eerste documentatie over een veerverbinding op deze plek stamt uit 1469.

    De pont werd tot in de jaren 30 van de vorige eeuw met handkracht voortbewogen. Het huidige veer is een dwarskabelpont uit 1982 en vervoert auto's, motoren, fietsers en voetgangers. Er kunnen max. 12 auto's per keer mee.

  • Fietsknooppunt 70

  • De Nijensteen

    Informatiecentrum

    Aan de rand van de IJssel staat historische hoeve De Nijensteen. Hier komen groepen, teams en misschien straks jijzelf om te werken, vergaderen en creëren. We zijn enorm trots met het informatiecentrum Hoogwatergeul Veessen – Wapenveld op onze locatie.

  • Fietsknooppunt 08

  • Fietsknooppunt 97

  • Toeristen Infopunt Veessen

    Toeristen Infopunt Veessen

    In dit Infopunt zijn niet alleen wandel-, fietsroutes en toeristische informatie verkrijgbaar, maar ook cadeau artikelen en 2e-hands kleding. En je kan er terecht voor koffie en thee met wat lekkers, binnen of op het terras. Bats! is van wo t/m za open van 10-17 en op mooie zomerdagen ook op zondag.

  • Fietsknooppunt 58

  • Fietsknooppunt 10

  • Fietsknooppunt 96

  • Fietsknooppunt 42

  • Fietsknooppunt 91

  • Fietsknooppunt 23

  • Fietsknooppunt 80

  • Fietsknooppunt 90

  • Fietsknooppunt 67

  • Fietsknooppunt 19

  • Fietsknooppunt 72

  • Fietsknooppunt 82

  • Fietsknooppunt 71

  • Fietsknooppunt 33

  • Fietsknooppunt 74

  • Fietsknooppunt 86

  • Fietsknooppunt 92

  • Fietsknooppunt 66

  • Fietsknooppunt 31

  • Fietsknooppunt 27

  • Luisterverhaal Veer Wijhe

    Het jaar 1490 - Veer Wijhe

    Langs de Hanzesteden Fietsroute zijn 30 luisterverhalen gerealiseerd. Luister hier naar één van de verhalen van Ties Wessels, speelman en sprookspreker.

  • Veerpont Wijhe-Vorchten

    Veerpont Wijhe-Vorchten

    Toen er in 1370 een doorlopende dijk werd aangelegd langs de IJssel, kon er een vaste overzetplaats komen. In 1379 wordt voor het eerst melding gemaakt van een veer tussen Heerde en Wijhe. De route Zwolle-Deventer werd steeds belangrijker en Wijhe werd een belangrijke pleisterplaats op deze route.

    Het Wijhese veer werd op 10 mei aan het begin van WOII tot zinken gebracht. Toen het veer, na de capitulatie, werd gelicht, bleek hij zwaar beschadigd. Totdat de pont was gerepareerd zette men over op een vlot van tonnen. Bij het vertrek van de Duitsers in 1945 vernielden zij de pont grondig.

  • Fietsknooppunt 32

  • Loswal Wijhe

    De Loswal Wijhe

    Naast een fantastisch uitzicht over het rivierenlandschap, vindt u hier ook verschillende recreatieve voorzieningen, waaronder 20 camperplaatsen en een passantenhaven. De loswal Wijhe is gelegen nabij de veerpont van Wijhe-Heerde v.v. en op korte (loop)afstand van het gastvrije centrum.

    De Loswal (of Houtwal) kende in de vorige eeuwen veel activiteiten. Er stond een loods die werd gebruikt voor opslag van goederen die per nachtboot vervoerd werden naar en van Amsterdam. De boot vanuit Deventer vervoerde alle mogelijke producten die in Wijhe vervaardigd werden, bestemd voor England.

  • Fietsknooppunt 29

  • Nicolaaskerk Wijhe

    Nicolaaskerk Wijhe

    Toren + kerk behoren tot de oudste gebouwen in het dorp. De oudste delen van de toren komen uit eind 13e, begin 14e eeuw. De muren zijn massief, dit duidt op een romaanse bouwstijl. De oudste delen van de kerk zijn van een in ca. 1200 gebouwde tufstenen zaalkerk ter grootte van de huidige middenbeuk

    Boven de gewelven ins de aansluiting tussen deze oude kerk en de toren nog te zien. Tussen 1200 en 1500 zijn er verschillende uitbreidingen en verbouwingen geweest. De oorspronkelijke katholieke kerk kwam in de 17e eeuw in handen van de protestanten. De patroonheilige van de kerk is St. Nicolaas.

  • Historische Vereniging Wijhe

    Expositieruimte en winkel

    In het pand aan de Langstraat 52 bevindt zich het documentatiecentrum en expositielokaal van de Historische Vereniging Wijhe. Tevens een leuk winkeltje met originele cadeaus uit Wijhe en omgeving. Geopend di t/m vr 10-12 uur en 14-16 uur, zat 10-16 uur.

  • De Wijhese molen

    De Wijhese Molen

    Aan het einde van de Langstraat, aan de zuidzijde van het centrum, staat de molen die is gebouwd in 1703. Een voormalige korenmolen en de oudste nog bestaande stellingmolen in de provincie Overijssel. Ten tijde van de van de Franse overheersing van Nederland in 1813 stond deze molen er dus al.

  • Fietsknooppunt 30

  • Fietsknooppunt 54

  • Fruitbedrijf Van Vilsteren

    Fruitbedrijf Van Vilsteren

    Raalterweg 6, Wijhe

  • Fietsknooppunt 35

  • Fietsknooppunt 40

  • Fietsknooppunt 41

  • Fietsknooppunt 46

  • Fietsknooppunt 49