Liefde op het tweede gezicht

In Heino hebben we alle ingrediënten voor een goede soep

  • Leestijd Leestijd 6 minuten
  • Home 5122 x bekeken

In ‘Liefde op het tweede gezicht’ vertellen bekende en minder bekende (oud)inwoners van Overijssel over doodnormale plekken. Die zij dankzij verrassende details of herinneringen zo bijzonder vinden. Dit kan een ogenschijnlijk simpel grasveldje in het dorp zijn, waar vroeger een gebouw heeft gestaan die van belangrijke culturele waarde is geweest. Wat betekent deze plek voor hen? Ontdek het in dit verhaal!

Een compleet nieuwe horecazaak beginnen in een dorp dat niet groeit: je moet het maar durven. Misschien was het wel een sprong in het diepe, geeft ondernemer Kim van de Worp toe, maar het resultaat is er: Buuffie’s in Heino werkt. Het geheim? Samenwerken. “Sallanders gunnen elkaar wat.”

Ondernemen

“Ik ben 100 procent ondernemer, mijn vrouw Marlinde ook. Marlinde en haar team draaien Buuffie's en ik de Albert Heijn. Het maakt niet uit wat we doen, al verkopen we schoenen. Als we maar onderscheidend zijn.” Dat ondernemen zit Kim in het bloed. Zijn ouders hadden al een kruidenierswinkel waar nu de Albert Heijn staat. Die is ook van Kim. Heino stond dus bovenaan de lijst waar hij een nieuwe zaak wilde beginnen. “Ik ben een ras-Heinoër. Hier liggen mijn roots.”

Het is fijn ondernemen in het dorp Heino, dat zo’n 7.000 inwoners heeft. “We zijn allemaal met elkaar verbonden.” Dat heeft zo z’n voordelen, vertelt de ondernemer. “De Heinoër is sociaal, actief in het verenigingsleven. We pakken veel gezamenlijk op, ook dingen die minder makkelijk gaan. Het zijn echte aanpakkers.”

Nieuwe zaak, nieuwe doelgroep

Buuffie’s (buuffie is Sallands voor ‘buurvrouwtje’) is natuurlijk niet de enige horecazaak in Heino. Het dorp moest dan ook wel even wennen aan het idee dat Kim en Marlinde een zaak gingen beginnen in het pand van de voormalige chinees. “Als dit komt, gaat de rest failliet, zei iedereen. Maar ze zagen niet dat ik een andere doelgroep aanboorde. Er was een hele groep mensen die niet uitging. Met name mensen met kinderen en de moderne ouderen.” Dus boekte Buuffie’s succes. En dat de zaak goed werkt, heeft ook een positief effect op de rest van het dorp, meent Kim.

Wat voor zaak het eigenlijk is? Ze noemen het een proeflokaal. “Het is geen restaurant, geen kroeg, geen lunchtent. Al zitten we wel elke middag tijdens lunchtijd vol. Je kunt er borrelen en op het terras zitten. En je kunt je kinderen meenemen, die kunnen hier spelen. Zoiets hebben we nooit gehad in Heino.”

Heino
Heino

Geen spookdorp

Dat Heino niet groeit, maakt het des te belangrijker om het samen leefbaar te houden. “We hebben al geen bank meer, geen bibliotheek. Mensen willen hier geen nieuw winkeltje meer beginnen. We moeten oppassen dat we geen spookdorp worden.” Daarom is toerisme zo belangrijk, vertelt Kim. Samen met Arnoud Wierdsma en Bernard Lute zit hij in een werkgroep om Heino aantrekkelijker te maken.

“We hebben best veel. Alle ingrediënten voor een goede soep zijn er, we moeten ze alleen nog in de pan gooien.” Wat er dan is? Nou, de leugenpomp midden in het dorp bijvoorbeeld. Met een heuse legende. “Vroeger zat er nog water in de pomp. Iedereen dronk eruit, voornamelijk paarden. Het verhaal gaat dat er alleen water uit kwam als je een zuiver of rein geweten had.” Leuk natuurlijk, zo’n verhaal. Nu nog een activiteit. Samen met enkele ondernemers is Kim nu bezig om ervoor te zorgen dat er weer water uit de pomp komt. En dan helemaal in stijl van de legende, belooft de ondernemer. Op het moment van interview is het allemaal nog niet rond, maar wie meer wil weten, kan het vinden door op internet te zoeken naar de Leugenpomp van Heino.

200 kilometer fietsen door Salland

De bedoeling is dat mensen het leuk vinden om in de buurt te blijven. Daarvoor heeft Kim nog een wapen achter de hand: de Slinger van Salland. Ook Heino wordt verbonden met de 200 kilometerlange fietsroute. Kim ziet het al voor zich. “Dan komen de mensen hier met de fietsenstandaard achterop de auto. Ze gaan eerst naar de Fundatie bij kasteel Het Nijenhuis, nemen daarna de fiets van de drager om een rondje van 35 kilometer te fietsen, pakken dan de wandelschoenen uit de auto en lopen een rondje over de landgoederen.” En tussendoor natuurlijk even het terras op bij Buuffie’s of een hapje eten ergens anders in Heino.

Dat gebeurt al genoeg, dat ziet Kim ook. Steeds meer mensen komen naar Salland om te fietsen of te wandelen. Logisch, vind hij. “We hebben hier zo veel. Landgoederen, de omgeving, historie.” Genoeg om ook een overnachting te boeken. En met de Slinger van Salland is dat nog vanzelfsprekender. “Dan komen mensen na hun fietstocht hier overnachten. En dan gaan ze morgen weer naar Wijhe om verder te fietsen.”

Eensgezindheid en gezamenlijk belang

De fietsroute verbindt de verschillende dorpen, zodat je in vier à vijf dagen een rondje Salland kunt doen. “Lettele is er al en Heeten komt eraan. Het is opvallend dat bijvoorbeeld Raalte het nog niet heeft. Kleinere dorpjes hebben het sneller voor elkaar.” Daar heeft Kim wel een verklaring voor: “Er is meer eensgezindheid en er speelt een gezamenlijk belang.”

Al had het allemaal wel wat eerder gemogen, vindt de ondernemer. “We zijn nu pas bezig om Salland op de kaart te zetten. We zijn niet trots, ik vind dat een slechte eigenschap. Het helpt ons niet. Sallanders vinden alles altijd wel goed zoals het is. We zouden meer trots moeten zijn.”

Leuke dingen die je volgens Kim eens moet doen:

  1. Restaurant Jackies: Als je een dagje Deventer aandoet, ga dan eens in New York style lunchen of dineren bij restaurant Jackies. Uitstekende service en echt verrassend eten.
  2. Landgoed De Colckhof en Den Alerdinck: De wandelschoenen aan of de fiets op om heerlijk door het bosrijke gebied te trekken. “De fietsroute in Heino is hopelijk klaar in 2020.”
  3. Langs de Heinoose Leugenpomp: Voor wie een schoon geweten wil.

Meer verhalen uit Salland